Ny kräm med anti-aging effekt

Idag har jag hållit på att förbereda en prototyp av en ny hudvårdsprodukt, nämligen en ansiktskräm mot åldrande hud. Jag ska testa en peptid som finns i naturen och har visat goda effekter mot åldrande hud. För ett par år sedan när jag för första gången började blanda en ansiktskräm till en väninna med svår hud problem, bl. a. psoriasis i ansikte och hårbotten, hade jag ingen aning om att en dag kommer jag att vilja dedicera all min tid åt forskning och utveckling av hudvårdsprodukter som en förlängning av min hjärnforskning. Hon som aldrig hade kunnat använda någon kräm alls blev mycket nöjd och jag som alltid lockas av utmaningar, fann detta oerhört stimulerande. Snart bestämde jag för iden med individanpassade produkter. Varje individ har sitt eget behov baserad på dels det genetiska arvet och dels omgivningen. Sedan dess har jag jobbat på att utveckla dessa produkter och hittills har visat mycket goda resultat.

Nästa vecka kommer jag åka till Vrije universitet i Bryssel för att delta i en intensiv kurs om hud och kosmetik. Jag kommer att informera er om de senaste forskningsrönen vad gäller från den dagliga hudvården till känslig och åldrande hy. Förhoppningsvis kommer jag att veta mer om nya strategier och tekniker i skönhetsvärlden och därmed utveckla mina idéer till nya effektiva produkter. Mycket spännande!

Med eller utan konserveringsmedel?

Innan dess tänkte jag berätta lite om konserveringsmedel i hud- och hårprodukter. Det var några av mina bekanta som diskuterade om konserveringsmedels betydelse i en färsk produkt och hur systemet fungerar i dessa produkter. Jag använder parabenfritt konserveringsmedel i mina produkter och rekommenderar inte kosmetika utan konserveringsmedel med tanke på all fara mikroorganismer orsakar. Däremot i produkter som används runt ögonen använder jag inte något konserveringsmedel alls. Dessa består enbart av naturliga oljor.

Mikroorganismer (bakterier, svamp och mögel) finns överallt i naturen, på och i djur såsom människor. De har många uppgifter i naturen. Utan de inget liv är möjligt! De behöver vatten och näring för att utvecklas och trivs bäst i miljöer där det finns vatten och näring tillgängliga och saknas ämnen som stoppar deras tillväxt. Konserveringsmedel är ämnen som antingen dödar mikroorganismer eller hindra dem från att växa och bli fler. I en hudvårdsprodukt där huvudingredienser består av vatten och näring, är konserveringsmedel ett måste om man vill undvika ödesdigra konsekvenser.

Kommentera

