Livsstil och anti-aging

Phytonutrients

Under många år har jag studerat åldrandet i alla dess former inklusive cell- och molekylär nivå. Om jag skulle beskriva anti- aging i ett enda ord så skulle jag säga ”livsstil”. Min passion är att sprida ut kunskap vare sig min blogg eller mina produkter. Därför du ska få den senaste information om Anti Aging och bli inspirerad till att leva ett mer hälsosamt och friskare liv.

Nedan hittar du mina viktigaste topp tips och favoriter i ämnet från Peter Wilhelmssons uppslagsbok:

  • Ät tio portioner växtbaserad vitalkost dagligen; frukt, bär och grönsaker och undvik raffinerad kost.
  • Välj nyttiga fetter 3–6 tsk/portion dagligen; olivolja, avokado och valnötter. Begränsa mängden mindre hälsosamma mättade fetter och välj istället det mer nyttiga kokosfettet. Undvik transfetter och dåliga vegetabiliska oljor som ofta förekommer i bland annat bakverk, bröd, godis och chips.
  • Inta omega-3-tillskott i rätt doser varje dag. Komplettera gärna med den hälsosamma omega-6-oljan GLA (gammalinolensyra). Goda källor för omega-3-fett är bland annat fisk-, säl- och krillolja.
  • Se upp för socker och sötningsmedel. Intag av vitt socker i form av sukros eller glukos samt högfruktos majssirap ökar risken för leverskada, blodsockerstörningar, hjärt-kärlsjukdomar, cancer samt snabbar på hjärnans åldringstakt och utveckling av demens och Alzheimers.

Undvik sötade livsmedel. Undvik också också ”light”-produkter och artificiella sötnings- och sockerersättningsmedel som aspartam, sukrulos och acesulfam K.

Använd honung, lönnsirap och stevia som alternativa sötningsmedel när det behövs, men träna dina smaklökar att njuta av hälsosam mat och dryck utan att behöva söta så mycket.

  • Behåll ett stabilt och lågt blodsocker

Högt och/eller obalanserat blodsocker skadar kroppen, kärlen och vävnaderna på lång sikt. Ät därför en kost som stabiliserar blodsockret, bland annat genom att äta flera proteinrika fiber- eller fettrika mål och mellanmål dagligen. Se till att varje måltid innehåller tillräckligt med protein, fett och mindre mängd kolhydrater med högt GI/GB. Undvik potatis och begränsa intaget av kokta rotfrukter med högt GI/GB. Förslag: ät 2–3 nyttiga mellanmål per dag, innehållande till exempel nötter, frukt, råa morötter och hummus.

  • Drick 4–8 koppar livgivande, antioxidantrika och läkande örtteer varje dag

Följande teer rekommenderas: vitt te, grönt te, rött te, rosmarinte, Pau D’arcote, lakritsrotte. De flesta människor har även nytta av 1–2 koppar ekokaffe eller svart te men det är inte lika nyttigt som örtteerna.

  • Sanera bort toxiner och allergener i din kropp – och i ditt hem

Allergener i mat, miljö och hem belastar din kropp och bidrar till sjukdomsutveckling.

Därför är det viktigt att – i så hög utsträckning som möjligt – eliminera eller minska på dessa:

  1. Sanera bort amalgam och andra toxiska metaller eller plaster i munhålan (arbeta tillsammans med en biologiskt inriktad tandläkare).
  2. Eliminera så mycket och så många toxiner som möjligt från din hem- och arbetsmiljö – tänk på alla hushållsartiklar, hygienvaror, tvätt- och sköljmedel, schampo och balsam, kosmetika och annat.
  3. Skaffa vattenfilter om du är osäker på vattenkvaliteten för att minska risken för tungmetaller och annat i dricksvattnet.
  4. Prova ett liv utan mjölkprodukter och gluten under 3–4 veckor – om du mår bättre utan och/eller om dina symtom förbättras under den mjölk- och glutenfria tiden kan du utesluta eller minska på intaget.
  • Sov bra och stressa av

Stress ökar produktionen av fria radikaler och bidrar till fetma, kroniska sjukdomar och ökad åldringstakt. För att motverka stress behöver du bland annat god sömn, positivt tänkande, regelbunden motion, kärlek, positiva relationer, rak kommunikation, yoga, andningsövningar, meditation och god planering. Ta kontroll över ditt liv och ta ansvar för dina tankar, känslor och beslut.

  • Inta kosttillskott och superfoods dagligen

Intag av multivitaminer och andra kosttillskott har visat sig bidra till längre överlevnad och bättre hälsa upp i åren.

Ät minst en multivitamin-mineralkombination med optimala doser av näringsämnen.

Se till att du sammanlagt med alla dina tillskott får i dig minst:

  1. 2–10 ggr RDI av alla B-vitaminer,
  2. 1 000 mg C-vitamin
  3. 2 000 IE D vitamin
  4. 2 ggr RDI av magnesium och selen.

Inta även matsmältningsenzymer och nyttiga tarmbakterier dagligen för att bygga upp och behålla en bra matsmältning och ett bra immunförsvar. Komplettera dessutom med CoQ10, adaptogener och superfoods i din näringsdryck eller smoothie.

  • Fasta, detox och kalorirestriktion

Regeneration av hjärnan och andra organ sker främst när vi sover och när vi fastar. Att fasta kan hjälpa till att reparera inre organ samt minska åldrandetakten hos hjärnan och andra inre organ. Fasta gärna en dag per vecka, tre dagar per månad eller/och genomför ett 1–2 veckor fasta/detoxprogram vid ett eller två tillfällen per år. Använd gärna närings- grönsaks- och superfood-drycker tillsammans med

  • Var proaktiv: gå på hälsokontroller och ta behandlingar för att förebygga sjukdom och behålla hälsan
  • Hitta din passion i livet

En av de viktigaste nycklarna till ett långt och värdefullt liv är att hitta passion, glädje och frihet i livet. Det gäller i privatlivet, i dina relationer, ditt jobb och i många andra delar av tillvaron.

God fortsättning i det nya året!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s