Lite motion gagnar hjärnan stort

Motion_Brain

Du behöver inte ens svettas. Bara en enkel promenad varje dag och någon lätt styrketräning ett par gånger varje vecka är vad som krävs för att skydda din kropp —- och din hjärna!

Är inte detta fantastisk?!

For många år sedan i ”Alzheimer’s Association International Conference” i Vancouver presenterades en rad studier om fördelarna med träning som det bästa skyddet mot Alzheimers.

En av studierna hade involverat 120 personer som stillasittande vuxna utan några tecken av demens. Hälften sattes på en daglig promenad grupp och den andra hälften gjorde stretch övningar. Ett år senare volymen på deras hippocampus, hjärnans minnescentrum, mättes med MRI. Promenad gruppen hade vuxit med 2% i volymen. Det är det mest värdefullt med tanke på att hjärnkrympning är ett av kännetecknen för Alzheimers.

Sedan dess har fler och fler forskningsresultat med fördelarna om fysisk träning presenterats. Nu har man enorma bevis om kost och motion och hur vår livsstil kan påverka hjärnhälsan allt från depression till neurodegenerativa tillstånd.

Ett annat enkelt sätt att få i gång hjärncellerna fungerar optimalt för att bilda flera nervceller än normalt är meditation. Det behöver man inte sitta med bena i kors och fingertopparna på ett speciellt sätt för att meditera. Det finns hur många sätt att meditera som antal praktiserande människor, miljontals sätt enkelt sagt! Att gå på en medveten promenad, sitta i stillhet eller göra sin favorit syssla i stillhet är också meditation. Man är egentligen född med den. Tänk på ett barn som sitter och leker med sin leksak är så fokuserad i det hon gör som hör inte ens omgivningen. Dessvärre blir man avlärd med tiden och allt annat distraherande vanor som vi skaffas med tiden. Tänk på en enkel sak som vår omedvetna in- och utandning. De sköts av vår s.k. autonoma nervsystemet utan vår hjälp eller minsta ansträngning. När du medvetet bestämmer att fokusera på en längre utandning än inandning, kommer du aktivera den delen av den autonoma nervsystemet som aktiveras i vila, parasympatiska nervsystemet. Med minskad stress så får man mindre kortisol produktion och en välbefinnande känsla påverkar ens sinnesstämning.

Enkla saker att genomföra för att vinna hälsoeffekterna stort!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.