De sköna Fytonutrienter

 

En av mina senaste favoriter inom medicinska världen är Dr Sherry Rogers. Henne fick jag läsa några artiklar genom Peter Wilhelmsson som har känt henne de senaste 30 åren.

I april har hon publicerat en artikel om naturens kraft paketerad i växter och kända för oss dödliga som mat. Det är så välskrivet som jag inte kunde låta bli att dela med mig här:

Jag känner mig frustrerad när jag omges av människor som är helt aningslösa om de har större kontroll över sin hälsa än någon läkare i världen. Inte när jag läser mina molekylärbiokemitidskrifter och ser hur fantastiska forskare måste vara 10 gånger mer frustrerad. T.ex. placerades en artikel i Journal of Nutritional Biochemistrylängst bak i publikationen. Jag har ingen aning om hur många som faktiskt läste men det verkade mycket mindre förstått var det. Men här ser jag till att du gör det. Vill du veta vad det handlade om?

Fytonutrient Luteolin.

Läkande mat

Vad är Luteolin? Det är en flavonoid med 4 (stabila) hydroxylgrupper. Låt inte dessa termer tråka ut dig, för att det här är ett av många viktiga näringsämnen som finns i många av örter och andra råvaror. Det spännande är att flavonoider gör vad ingen människa någonsin har åstadkommit med droger. Läs noga här och helst 2 gånger:

Flavonoiderre-programmerar genen som kontrollerar hjärnans nedbrytning. Och om det inte var tillräckligt viktigt, omprogrammerar de också de gener som skapar inflammationen som leder till alla hjärt-kärlsjukdomar, cancer och m.m.

Ingen läkare, ingen medicinering och speciellt ingen CRISPR-genterapi kan uppnå detta. Men DU har fullständig kontroll över det.

Låt mig se till att ni åtminstone delvis förstår betydelsen av detta. Ni kommer väl ihåg att alla sjukdomar börjar med inflammation. Det här är kroppens sätt att försöka bli av med infektioner, toxiner och huvudsakligen de som inte hör hemma där som t.ex. en träflis. Till exempel är aterosklerosplack inte vad de okunniga vill att du ska tänka, det vill säga en överproduktion av kolesterol. Eftersom hög kolesterol är kroppens kompensationsmekanism för att bli av med tungmetaller och andra xenobiotika (alla vanliga och oundvikliga kemikalier i våra dagliga miljöer) som simmar i blodet. Dessa försöker peka hål i cellmembran genom att stjäla elektroner, och förstöra dina celler. Eftersom du har brist på skyddande näringsämnen, stiger nivåerna av kolesterol och andra lipider upp i försök till att skydda dig genom att täppta till dessa hål. Med andra ord är kolesterol ett plåster med kompensatorisk och skyddande effekter. Anti kolesterol mediciner riskerar att döda budbäraren!

Som du lärt dig i ”The Cholesterol Hoax”Lipid (kolesterol) är budbärare som plåster för att förhindra att du blöder ihjäl. Men LUTEOLIN kan göra allt detta och mycket mer. Luteolin skyddar inte bara mot överskott av fria radikaler som skapar lipider och plack, men har flera andra skyddande biokemiska mekanismer. Det stoppar bokstavligen försämringen av kärlväggar, stoppar mer plack och eventuella blodproppar. Det ökar vasodilaterande kväveoxiden samtidigt som fria radikaler reduceras och skyddar till och med hjärnans sårbara minnesektioner, hippocampus. Och för er läsare som har funnit i vårt samråd att din genmarkör för cancer (8-OHdG) är förhöjd, kan luteolin vara en kraftfull faktor för att dra ner till det normala. Luteolin reparerar gener! Det finns mycket mer informativa detaljer om det men du ska inte behöva bli cellbiolog.

Så hur förstärker du dig själv? Först och främst genom att veta att de högsta nivåerna finns i persilja, selleri, salvia, timjan, oregano, rosmarin, bladmynta, te, kronärtskocka och EVOO (Extra virgin oliv oil). Odla dessa örter antingen i krukor på en balkong eller fönsterbräda eller vid bakdörren, eller som jag gör i min örtträdgård! Och ännu viktigare, hur många sätt kan du tänka dig för att integrera dessa i dina dagliga dieter? Hur viktigt är inte korsväxtgrönsakerna att stänga av all sjukdom genom att omväxla avgiftning av vardagliga kemikalier? hur många kruciferösa örter som koriander och rucola kan du ta med i maträtter?

Matlagning med många örter är bara en del av den franska paradoxen, som endast aningslösa forskare inte kan räkna ut. De tycker om att skylla på med vinet. Men som ni redan vet är fransk hälsan mycket mer överlägsen amerikanernas hälsa och det beror på faktum att de inte tillåter många av de FDA-godkända 7-M-livsmedel i deras dieter. Som ett exempel, kom ihåg att nivåerna av glyfosat (metaboliten av Roundup, bekämpningsmedel mot ogräs på GMO-majs och soja, liksom användningen på vete och andra produkter) är 6 gånger högre i blodet av amerikaner mot européernas blod.

Så försök lite persilja och timjan i dina ägg på morgonen, sätt laxsallad eller hummus i selleri båtar till lunch och gör ett antal olika provsmakningar med flera örter / färsk vitlök / VSOP vita balsamiska vinägrett dressingar och såser för grönsaker, soppor, och sallader. Slip persillen i dina smoothies. Det finns en mängd kokböcker ger dig idéer. Så, när du förbereder någon måltid, så sjunger du bara lite av den gamla sången för dig själv för att påminna dig om att lägga till ………….

”Persilja, salvia, rosmarin och timjan” ♪ ♫♯♫♪.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.