AUTOIMMUNA SJUKDOMAR

Är autoimmuna sjukdomar livsstilssjukdomar?

Bakomliggande orsak: INFLAMMATION

Dessa sjukdomar verkar att ha blivit våra tidssjukdomar som måste tas på allvar. Trots att endast i USA finns 80 miljoner människor som lider av autoimmuna sjukdomar och 150 miljoner världen över så har vi fortfarande ingen gemensam vårdstrategi att erbjuda dessa patienter. Nu har forskarna även börjat upptäcka förekomsten av autoimmuna mekanismer i cancer, hjärt- kärlsjukdomar och neurodegenerativa sjukdomar vilket innebär att siffran fortsätter stiga. Reumatiker hänvisas till reumatologen, psoriasis patienterna till dermatologen, demenssjukdomar till neurologen och patienter med Hashimoto till endokrina fast alla dessa sjukdomar har en icke fungerande immunförsvar gemensamt.

Listan över autoimmuna sjukdomar:

https://www.aarda.org/disease-list/

Vad är autoimmunitet?

Autoimmunitet är när kroppen inte längre kan känna igen sina egna celler och vävnader och istället börja attackera dem. Det finns många ämnen som hjälper till att ändra formen på cellerna och presentera dem till immunförsvaret som skadliga inkräktare.

Dagens medicin erbjuder dessa patienter behandlingar med immunsuppressiva mediciner medan kroppen skriker efter immunförstärkande ämnen. Att äta inflammationsfritt är ett smart sätt för att förstärka kroppens försvarssystem och därmed balansera det i molekylär nivå. Det är åtminstone en bra början!

Varför lider fler kvinnor än män av autoimmuna sjukdomar?

En autoimmune sjukdom är när kroppens immunförsvar angriper sina egna celler d.v.s. när immunsystemet med hela sitt artilleri, IgA, IgG, IgM och IgE inte fungerar som det ska.

Att förstå sig på hela processen är mycket tidskrävande men att bygga upp rätt uppfattning för att få så småningom en helhetsbild om hela systemet, är första steget till ett hälsosamt liv. Immunförsvaret behövs i första hand för att skydda oss mot främmande attacker, rensa kroppen av restprodukter och döda celler men även reparera och återuppbygga kroppen.

Endokrina organ som är det mest komplexa system påverkas mest hos kvinnor med tanke på mer produktion av östrogen hos kvinnor än män. Denna hormon behövs till alla celltyper i hela kroppen. Celler har speciella receptorer (platser på cellytan) som östrogen kan binda sig till och förs vidare in i cellerna. Toxiska kemikalier som t.ex. Bisfenol A (BPA) verkar konkurrera bort östrogen hormoner som sin tur ger upphov till hormon rubbningar speciellt till sköldkörtel hormonerna.

Tre tips för att avlasta immunförsvaret:

Att skydda sig mot alla dessa störningar är näst intill omöjligt men det finns 3 enkla saker man kan lätt införa till vardagsrutiner:

  • Skaffa luftrenare till sovrummet, det bästa du har råd med. Det är ändå en tredjedel av tiden man spenderar där.
  • Skaffa filter för att filtrera dricksvattnet och det man använder till matlagning.
  • Och sist men inte minst, undvik all användning av plast (BPA) material speciellt om de kommer i kontakt med mat och dricksvatten. Det är de toxiska kemikalier och GMO som dödar vår bakterieflora och försvagar om inte förstör, vårt immunsystem.

För att minska inflammationer i kroppen

Med en helhetssyn på mänsklig hälsa och inspirerad av både konventionell- och funktionell medicin vill jag skapa ett samarbete med mina klienter för att ge dem möjlighet till ett friskare liv optimering av kost, näring, livsstil med förebyggande syfte. Jag använder Funktionell Medicin för att förstå orsaker till komplexa, kroniska sjukdomar och kemiska obalanser som delvis kan vara orsaker till ohälsa och sjukdom.

Att äta inflammationsfri kost hjälper kroppen att bekämpa främmande ämnen som ständigt attackerar kroppen. Det är vetenskapligt bevisat att IFD-maten dämpar inflammation och främjar det friska processerna i kroppen så att man får starkare immunförsvar.

Det finns livsmedel med inflammationsdämpande effekter som man kan dagligen lägga till måltiderna. Välj kryddor så som gurkmeja, vitlök, ingefära, chilipeppar och cayennepeppar. Välj kött från gräsätande djur. Ät grönsaker, bär, fisk, nötter, frön, avokado och olivolja.

 Inflammationsdämpande kost både ätligt och ytligt

Kosttillskott som D-vitamin, omega-3-fiskolja, probiotika (finns i lök, vitlök, kål, tomat, havre, syrade livsmedel som surkål, m.fl.), gurkmeja, nyponpulver, brännässla pulver och boswellia är bra inflammationsdämpare. Enzymer som bromelain och proteaser verkar även antiinflammatoriska. Undvik gifter som bekämpningsmedel och livsmedel som är genmanipulerade (GMO) genom att välja ekologiska produkter. Välj även hudvårdsprodukter som är vetenskapligt och inflammationsfri framtagna och inte innehåller irriterande kemikalier eftersom det du sätter på huden kommer ändå att absorberas av kroppen.

Första steget till din nya livsstil är att följa nedanstående kost råd med ”program 1”. Om man redan känner sig bra efter de tre första veckorna som vi kallar det för ”elimination period” så får man fortsätta med sin nya livsstil. Däremot om man inte se avsevärda skillnader och inte blivit av med sina symtom så får man spåra vilka fler råvaror som uppfattas inflammationsframkallande av kroppen då behöver man går över till ”program 2”. För en noggrann undersökning, kostoptimering och eventuella lab tester kontakta mig på hayde@highdes.se

 

PROGRAM 1:

LIVSMEDEL ATT UNDVIKA HELT DE FÖRSTA 3 VECKORORNA

  • GLUTEN
  • MEJERIPRODUKTER
  • SOCKER
  • KÖTT AV ICKE GRÄSÄTANDE DJUR
  • KALLSKÄNK, KORV AV ALLA SLAG
  • PROCESSAD MAT
  • HALVFABRIKAT MAT
  • MAT OCH KÖTT MED OKÄNT URSPRUNG

PROGRAM 2:

YTTERLIGARE LIVSMEDEL ATT UNDVIKA HELT DE KOMMANDE 3 VECKORORNA

  • GLUTEN
  • MEJERIPRODUKTER
  • SOCKER
  • KÖTT AV ICKE GRÄSÄTANDE DJUR
  • KALLSKÄNK, KORV AV ALLA SLAG
  • PROCESSAD MAT
  • HALVFABRIKAT MAT
  • MAT OCH KÖTT MED OKÄNT URSPRUNG
  • ÄGG
  • KORN
  • BALJVÄXTER
  • POTATISAR (om man har sköldkörtel besvär)
  • TOMATER
  • PAPRIKA
  • ÄGGPLANTA
  • ”NIGHTSHADE” KRYDDOR (STARKA PEPPARFAMILJ)
  • PAPRIKA
  • CHILIS – ALLA TYPER (JALAPEÑO, HABANERO, ETC.)
  • CHILI PULVER
  • CHILI/RÖD PAPRIKA FLINGOR
  • CAYENNE
  • CURRY
  • NÖTTER
  • FRÖN
  • TÅNG

För att minska inflammationer i kroppen så ska man undvika processade livsmedel, socker, gluten (vete, råg, korn) och mejeriprodukter. Även produkter som margarin, solrosolja och majsolja bör undvikas eftersom de har höga halter omega-6 som är inflammatoriskt.

Annonser