Är autoimmuna sjukdomar livsstilssjukdomar?

Bakomliggande orsak: INFLAMMATION

Dessa sjukdomar verkar att ha blivit våra tidssjukdomar som måste tas på allvar. Trots att endast i USA finns 80 miljoner människor som lider av autoimmuna sjukdomar och 150 miljoner världen över så har vi fortfarande ingen gemensam vårdstrategi att erbjuda dessa patienter. Nu har forskarna även börjat upptäcka förekomsten av autoimmuna mekanismer i cancer, hjärt- kärlsjukdomar och neurodegenerativa sjukdomar vilket innebär att siffran fortsätter stiga. Reumatiker hänvisas till reumatologen, psoriasis patienterna till dermatologen, demenssjukdomar till neurologen och patienter med Hashimoto till endokrina fast alla dessa sjukdomar har en icke fungerande immunförsvar gemensamt.

Listan över autoimmuna sjukdomar:

https://www.aarda.org/disease-list/

Vad är autoimmunitet?

Autoimmunitet är när kroppen inte längre kan känna igen sina egna celler och vävnader och istället börja attackera dem. Det finns många ämnen som hjälper till att ändra formen på cellerna och presentera dem till immunförsvaret som skadliga inkräktare.

Dagens medicin erbjuder dessa patienter behandlingar med immunsuppressiva mediciner medan kroppen skriker efter immunförstärkande ämnen. Att äta inflammationsfritt är ett smart sätt för att förstärka kroppens försvarssystem och därmed balansera det i molekylär nivå. Det är åtminstone en bra början!

Varför lider fler kvinnor än man av autoimmuna sjukdomar?

En autoimmune sjukdom är när kroppens immunförsvar angriper sina egna celler d.v.s. när immunsystemet med hela sitt artilleri, IgA, IgG, IgM och IgE inte fungerar som det ska.

Att förstå sig på hela processen är mycket tidskrävande men att bygga upp rätt uppfattning för att få så småningom en helhetsbild om hela systemet, är första steget till ett hälsosamt liv. Immunförsvaret behövs i första hand för att skydda oss mot främmande attacker, rensa kroppen av restprodukter och döda celler men även reparera och återuppbygga kroppen.

Endokrina organ som är det mest komplexa system påverkas mest hos kvinnor med tanke på mer produktion av östrogen hos kvinnor än män. Denna hormon behövs till alla celltyper i hela kroppen. Celler har speciella receptorer (platser på cellytan) som östrogen kan binda sig till och förs vidare in i cellerna. Toxiska kemikalier som t.ex. Bisfenol A (BPA) verkar konkurrera bort östrogen hormoner som sin tur ger upphov till hormon rubbningar speciellt till sköldkörtel hormonerna.

Tre tips för att avlasta immunförsvaret!

Att skydda sig mot alla dessa störningar är näst intill omöjligt men det finns 3 enkla saker man kan lätt införa till vardagsrutiner:

  • Skaffa luftrenare till sovrummet, det bästa du har råd med. Det är ändå en tredjedel av tiden man spenderar där.
  • Skaffa filter för att filtrera dricksvattnet och det man använder till matlagning.
  • Och sist men inte minst, undvik all användning av plast (BPA) material speciellt om de kommer i kontakt med mat och dricksvatten. Det är de toxiska kemikalier och GMO som dödar vår bakterieflora och försvagar om inte förstör, vårt immunsystem.

För att minska inflammationer i kroppen

Jag arbetar med en helhetssyn på mänsklig hälsa genom att använda mig av både konventionell- och funktionell medicin. Jag vill skapa ett samarbete med mina klienter för att ge dem möjlighet till ett friskare liv genom kost, näring, livsstil med förebyggande syfte. Jag använder Funktionell Medicin för att förstå orsaker till komplexa, kroniska sjukdomar och kemiska obalanser som delvis kan vara orsaker till ohälsa och sjukdom.

Att äta inflammationsfri kost hjälper kroppen att bekämpa främmande ämnen som ständigt attackerar kroppen. Det är vetenskapligt bevisat att IFD-maten dämpar inflammation och främjar det friska processerna i kroppen så att man får starkare immunförsvar.

Det finns livsmedel med inflammationsdämpande effekter som man dagligen kan lägga till måltiderna. Välj kryddor så som gurkmeja, vitlök, ingefära, chilipeppar och cayennepeppar. Välj kött från gräsätande djur. Ät grönsaker, bär, fisk, nötter, frön, avokado och olivolja.

Om man lyder av en autoimmun sjukdom måste man byta livsstil. Första steget till den nya livsstilen är att följa nedanstående kostråd i ”program 1”. Om man mår redan bra efter de tre första veckorna så får man fortsätta med sin nya livsstil. Däremot om man inte känner avsevärda skillnader och inte blivit av med sina symtom så får man spåra vilka ytterligare råvaror som kroppen uppfattar  inflammationsframkallande. Om ni behöver ytterligare hjälp med optimering av kosten så boka tid för konsultation genom att skicka ett mail till: hayde@highdes.se

PROGRAM 1:

LIVSMEDEL ATT UNDVIKA HELT DE FÖRSTA 3 VECKORORNA

  • GLUTEN
  • MEJERIPRODUKTER
  • SOCKER
  • KÖTT AV ICKE GRÄSÄTANDE DJUR
  • KALLSKÄNK, KORV AV ALLA SLAG
  • PROCESSAD MAT
  • HALVFABRIKAT MAT
  • MAT OCH KÖTT MED OKÄNT URSPRUNG

PROGRAM 2:

YTTERLIGARE LIVSMEDEL ATT UNDVIKA HELT DE KOMMANDE 3 VECKORORNA

  • GLUTEN
  • MEJERIPRODUKTER
  • SOCKER
  • KÖTT AV ICKE GRÄSÄTANDE DJUR
  • KALLSKÄNK, KORV AV ALLA SLAG
  • PROCESSAD MAT
  • HALVFABRIKAT MAT
  • MAT OCH KÖTT MED OKÄNT URSPRUNG
  • ÄGG
  • KORN
  • BALJVÄXTER
  • POTATISAR (om man har sköldkörtel besvär)
  • TOMATER
  • PAPRIKA
  • ÄGGPLANTA
  • ”NIGHTSHADE” KRYDDOR (STARKA PEPPARFAMILJ)
  • PAPRIKA
  • CHILIS – ALLA TYPER (JALAPEÑO, HABANERO, ETC.)
  • CHILI PULVER
  • CHILI/RÖD PAPRIKA FLINGOR
  • CAYENNE
  • CURRY
  • NÖTTER
  • FRÖN
  • TÅNG

För att minska inflammationer i kroppen så ska man undvika processade livsmedel, laktosfria mejeriprodukter, vete och socker. Även produkter margarin, solrosolja och majsolja bör undvikas eftersom de har höga halter omega-6 som är inflammatoriskt.