Phytonutrients

MATNYTTIG är ett smart och omtänksamt sätt för att balansera immunförsvaret och minska onödig inflammation i kroppen

Att äta inflammationsfri kost (IFD) hjälper kroppen lära sig cellulärt bekämpa främmande ämnen och inte  angripa sina egna.

Det är vetenskapligt bevisat att IFD-maten dämpar inflammation och främjar det friska processerna i kroppen så att man får starkare immunförsvar.

Det finns livsmedel med inflammationsdämpande effekter som man dagligen kan lägga till måltiderna. Välj kryddor så som gurkmeja, vitlök, ingefära, chilipeppar och cayennepeppar. Välj kött från gräsätande djur. Ät grönsaker, bär, fisk, nötter, frön, avokado och olivolja.

 ATT UNDVIKA HELT

  • Gluten,
  • Laktos,
  • Socker,
  • Kött av icke gräsätande djur,
  • kallskänk (korv av alla slag),
  • Processad mat,
  • Halvfabrikat mat,
  • Mat och kött med okänt ursprung
  • Mejeri
  • Ägg
  • korn
  • Baljväxter
  • Potatisar (thyroid)
  • Tomater
  • Paprika
  • Äggplanta
  • ”Nightshade” kryddor (starka pepparfamilj)
  • Paprika
  • Chilis – Alla typer (jalapeño, habanero, etc.)
  • Chili pulver
  • Chili/röd paprika flingor
  • Cayenne
  • Curry
  • Nötter
  • Frön
  • Tång

För att minska inflammationer i kroppen så ska man undvika processade livsmedel, laktosfria mejeriprodukter, vete och socker. Även produkter margarin, solrosolja och majsolja bör undvikas eftersom de har höga halter omega-6 som är inflammatoriskt.

Inflammationsdämpande kost både ätligt och ytligt

Kosttillskott som D-vitamin, omega-3-fiskolja, probiotika (finns i lök, vitlök, kål, tomat, havre, syrade livsmedel som surkål, m.fl.), gurkmeja, nyponpulver, brännässla pulver och boswellia är bra inflammationsdämpare. Enzymer som bromelain och proteaser verkar även antiinflammatoriska. Undvik gifter som bekämpningsmedel och livsmedel som är genmanipulerade (GMO) genom att välja ekologiska produkter. Välj även hudvårdsprodukter som är vetenskapligt framtagna och I ENLIGHET MED inflammationsfri  DIET och inte innehåller irriterande kemikalier. Det du applicerar på huden, absorberas av kroppen (www.highdes.se).

shutterstock_122349169

Grundregler för inflammationsfri kost (IFD)

Grönsaker. Välj färggranna ekologiska grönsaker. Ät lök, vitlök, chilipeppar, spenat, gröna grönsaker, sötpotatis, morötter och linser.

Ät massor med grönsaker! Välj de med mycket färg och ät helst av alla färgerna varje dag:

Undvik: pommes frites, chips och majs.

Fisk. Ät fisk minst tre gånger i veckan. Feta fiskar har Omega-3 som är extremt bra antiinflammatoriska. Kallvattenfisk (feta fiskar) har extremt bra antiinflammatorisk effekt.

Välj sill, makrill, vildlax, tonfisk, regnbågslax (forell), sardiner och ostron.

Undvik: odlad lax gör dock mer skada än nytta

 Oljor. Välj först och främst ekologiska oljor. Olivolja och kallpressad raps- eller linfröolja. Hasselnötsolja, avokadoolja, hampfröolja eller mandelolja kan med fördel användas då och då till sallad dressing. De är bra fett med inflammationsdämpande effekter som i fet fisk.

Undvik: margarin, solrosolja, vindruvskärnolja, bomullsolja, palmkärnolja och vetegroddsolja på grund av att de innehåller mycket omega-6.

 Kryddor. Suveränt i maten – Inflammationsdämpande IFD-kryddorna som vitlök, lök, cayennepeppar, ingefära, gurkmeja, chilipeppar och curry är bra smaksättare. Samtliga vild växta örter och även ekologisk odlade örter har positiva effekter.

Böner och legymer. Är lätt inflammationsfrämjande så krydda alltid med någon IFD-krydda och raps- eller olivolja för att kompensera!

 Kött och fågel. Välj frigående (gräsätande) vuxna djur som har mer omega-3-fettsyror. Djur uppfödda på spannmål ger omega-6, krydda de med IFD-kryddor.

Ät mindre ofta: Inälvsmat av kalv och nöt är extremt inflammationsfrämjande så ät sparsamt, alternativt krydda med IFD-kryddor. Ät mindre (låg IFD): kalv och lamm

 Frukt. Är lätt till milt inflammatoriskt på grund av fruktsockret så ät sparsamt, men eftersom frukt är näringsrikt och rensande så kan man äta en frukt om dagen.

Välj: Blodgrapefrukt, citron, rabarber, hallon och jordgubbar.

 Nötter. Mandel, hasselnötter, pekannötter, macadamianötter och cashewnötter kan man med fördel äta varje dag.

Undvik dock att äta för mycket, en del nötter har lågt IFD-värde på grund av att de innehåller omega-6.

 Mejeriprodukter. Om du äter mejeriprodukter och välj ekologisk & laktosfritt Keso, kesella, yoghurt, färskost och mozzarella.

Undvik (låg IFD): sötad fruktyoghurt, glass och alltför mycket hård, lagrad ost.

Undvik: sötad fruktyoghurt, glass och hård, lagrad ost.

 Bröd och müsli. Fullkornsprodukter kan ätas i måttligt mängd. Det är under förutsättning att du inte är glutenintolerant eller spannmålsallergisk, dock fungerar havre bra och är maximalt nyttigt. Ät pumpernickel, rågbröd, fullkornsbröd, müsli (osötad).

Ät mindre (låg IFD): muffins, bagel, långfranska (vitt), cornflakes, rice krispies.

 Gryner och pasta. Råris, korn, fullkornspasta, couscous.

Undvik (låg IFD): vitt ris och vit pasta.

 Drycker. Morotsjuice, tomatjuice, svart eller grönt te, örtte, källvatten.

Undvik: saft, coca-cola och andra läskedrycker (bär på hög risk diabetes typ II).

OBS: Dessa uttalanden har inte utvärderats av socialstyrelsen. Produkterna som diskuteras här är inte avsedda att diagnostisera, behandla, bota eller hindra sjukdomar med. Medicinska informationen på den här bloggen tillhandahålls endast som en pedagogisk resurs. Det är baserade på mina mångåriga akademiska studier,  vetenskapliga forskningsresultat och mitt brinnande intresse för människohälsa och natur. Den är inte avsedd att användas eller åberopas för eventuella diagnostiska eller behandlingssyfte. Denna information bör inte användas som ett substitut för professionell diagnos och behandling.

Rådfråga din läkare innan du bestämmer för några tillvägasätt eller vägledning om en specifik sjukdom.

 GLUTENFRITT

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s