MATNYTTIG

Phytonutrients

MATNYTTIG är ett smart och omtänksamt sätt för att balansera immunförsvaret och minska onödig inflammation i kroppen

Att äta inflammationsfri kost (IFD) hjälper kroppen lära sig cellulärt bekämpa främmande ämnen och inte  angripa sina egna.

Det är vetenskapligt bevisat att IFD-maten dämpar inflammation och främjar det friska processerna i kroppen så att man får starkare immunförsvar.

Det finns livsmedel med inflammationsdämpande effekter som man dagligen kan lägga till måltiderna. Välj kryddor så som gurkmeja, vitlök, ingefära, chilipeppar och cayennepeppar. Välj kött från gräsätande djur. Ät grönsaker, bär, fisk, nötter, frön, avokado och olivolja.

 ATT UNDVIKA HELT

  • Gluten
  • Laktos
  • Socker
  • Kött av icke gräsätande djur
  • kallskänk (korv av alla slag)
  • Processad mat
  • Halvfabrikat mat
  • Mat och kött med okänt ursprung
  • Mejeri
  • Soja
  • Ägg
  • korn
  • Baljväxter
  • Potatisar (thyroid)
  • Tomater
  • Paprika
  • Äggplanta
  • ”Nightshade” kryddor (starka pepparfamilj)
  • Paprika
  • Chilis – Alla typer (jalapeño, habanero, etc.)
  • Chili pulver
  • Tång

För att minska inflammationer i kroppen så ska man undvika processade livsmedel, mejeriprodukter innehållande laktos, vete och socker. Även produkter som margarin, solrosolja, rapsolja och majsolja bör undvikas eftersom de har höga halter omega-6 som är inflammatoriskt.

Inflammationsdämpande kost både ätligt och ytligt

Kosttillskott som D-vitamin, omega-3-fiskolja, probiotika (finns i lök, vitlök, kål, havre, syrade livsmedel som surkål, kambucha, m.fl.), gurkmeja, nyponpulver, brännässla pulver och boswellia är bra inflammationsdämpare. Enzymer som bromelain och proteaser verkar även antiinflammatoriska. Undvik gifter som bekämpningsmedel och livsmedel som är genmodifierad (GMO) genom att välja ekologiska produkter. Välj även hudvårdsprodukter som är vetenskapligt framtagna och I ENLIGHET MED inflammationsfri  DIET som inte innehåller irriterande kemikalier. Det du applicerar på huden, absorberas av kroppen (www.highdes.se).

shutterstock_122349169

Grundregler för inflammationsfri kost (IFD)

Grönsaker. Välj färggranna ekologiska grönsaker. Ät lök, vitlök, chilipeppar, spenat, gröna grönsaker, sötpotatis, morötter och linser.

Ät massor med grönsaker! Välj de med mycket färg och ät helst av alla färgerna varje dag.

Undvik: pommes frites, chips och majs.

Fisk. Ät fisk minst tre gånger i veckan. Feta fiskar har Omega-3 som är extremt bra antiinflammatoriska. Kallvattenfiskar (feta fiskar) har extremt bra antiinflammatoriska effekter.

Välj sill, makrill, vildlax, tonfisk, regnbågslax (forell), sardiner och ostron.

Undvik: odlad lax gör dock mer skada än nytta

 Oljor. Välj först och främst ekologiska oljor; Olivolja, avokadoolja och kokosolja. Använd kallpressade Hasselnötsolja, sesamolja, hampfröolja, druvkärnolja eller mandelolja med fördel då och då till sallad dressing. De är bra fett med inflammationsdämpande effekter.

Undvik: margarin, solrosolja, bomullsolja, palmkärnolja och vetegroddsolja på grund av att de innehåller mycket omega-6.

 Kryddor. Suveränt i maten – Inflammationsdämpande IFD-kryddorna som vitlök, lök, cayennepeppar, ingefära, gurkmeja, chilipeppar, kummin, rosmarin och curry är bra smaksättare. Samtliga vild växta örter och även ekologisk odlade örter har positiva effekter.

Böner och legymer. Är lätt inflammationsfrämjande så krydda alltid med någon IFD-krydda och raps- eller olivolja för att kompensera!

 Kött och fågel. Välj frigående (gräsätande) vuxna djur som har mer omega-3-fettsyror. Djur uppfödda på spannmål ger omega-6, krydda de med IFD-kryddor.

Ät mindre ofta: Inälvsmat av kalv och nöt är extremt inflammationsfrämjande så ät sparsamt, alternativt krydda med IFD-kryddor. Ät mindre (låg IFD): kalv och lamm

 Frukt. Är lätt till milt inflammatoriskt på grund av fruktsockret så ät sparsamt, men eftersom frukt är näringsrikt och rensande så kan man äta en frukt om dagen.

Välj: Blåbär, hjortron, hallon, svenska jordgubbar, smultron, vinbär, Blodgrapefrukt, citron, rabarber, .

 Nötter. Mandel, hasselnötter, pekannötter, macadamianötter och cashewnötter (mindre av) kan man med fördel äta varje dag.

Undvik dock att äta för mycket, en del nötter har lågt IFD-värde på grund av att de innehåller omega-6.

 Mejeriprodukter. Om du äter mejeriprodukter, välj då ekologisk & laktosfritt Keso, kesella, yoghurt, färskost, mozzarella och lagrade ostar dock ej mögelostar.

Undvik (låg IFD): sötad fruktyoghurt, glass.

Undvik: sötad fruktyoghurt, glass och hård, lagrad ost.

 Bröd och müsli. Glutenfria bröd kan ätas i måttligt mängd. Även om man inte är glutenintolerant så är det ändå bättre undvika bröd med vete och råg dock bröd med havre är ok. Ät pumpernickel och glutenfri müsli (osötad).

Undvik (låg IFD): muffins, bagel, långfranska (vitt), cornflakes, rice krispies.

 Gryner och pasta. Råris, glutenfria pasta, quinoa.

Undvik (låg IFD): vitt ris och vete pasta.

 Drycker. Grön juice, morotsjuice, tomatjuice, svart eller grönt te, örtte, källvatten.

Undvik: saft, coca-cola och andra läskedrycker (bär på hög risk diabetes typ II).

OBS: Dessa uttalanden har inte utvärderats av socialstyrelsen. Produkterna som diskuteras här är inte avsedda att diagnostisera, behandla, bota eller hindra sjukdomar med. Medicinska informationen på den här bloggen tillhandahålls endast som en pedagogisk resurs. Det är baserade på mina mångåriga akademiska studier,  vetenskapliga forskningsresultat och mitt brinnande intresse för människohälsa och natur. Den är inte avsedd att användas eller åberopas för eventuella diagnostiska eller behandlingssyfte. Denna information bör inte användas som ett substitut för professionell diagnos och behandling.

Rådfråga din läkare innan du bestämmer för några tillvägasätt eller vägledning om en specifik sjukdom.

 GLUTENFRITT

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s