Mito Food

För optimal hjärnhälsa behöver vi energi. Mitokondrierna är cellernas kraftverk och behöver många mikronäringsämnen för att producera energi till sin värdcell och deltar i processen av en välfungerande kropp. De varierar i antal från tusen till tiotusental beroende på vilken celltyp. Vid fysisk aktivitet ökar antal mitokondrier i cellerna för att öka energin i cellulärnivå. Deras roll i hjärnceller är ovärderlig. Att konsumera rätt näring till deras förmån är ett måste. För underhållning av mitokondriernas lipidmembran behövs nyttiga fetter som avokadoolja. Därför har avokado klassats som Superfood just för att den innehåller mikronäring och fettsyror gjorda till våra sköna hjärnceller.

Den är en stor naturlig källa till enkelomättade fetter (fettsyra) och har höga halter av växtsteroler som balanserar kolesterolvärden. Detta gör avokadooljan extra viktigt för mitokondriernas funktion. Mitokondrierna är kroppens energifabrik som behöver nyttiga fett till underhållning av sitt lipidmembran.

Nedan finner ni en rad nyttiga grönsaker som är absolut nödvändiga för överlevnad av mitokondrierna.

Mito Food (energy sources):

  • Små Broccoli, blomkål, bröstspiror, rädisor, morötter, kål, vitlök, grönkål, mangold sallad, senap, spenat och rovor är alla ”frosttålig” grödor.
  • Kålrabbi, senaps grönsaker, Kålrot, rovor, bok Choy, kinesisk sallad, Rucola, pepparrot, rädisa, wasabi, vattenkrasse.
Annonser